تعریف تصفیه فاضلاب

با افزایش روزافزون صنایع، تصفیه فاضلاب ناشی از ا صنایع نیز روز به روز در حال پیشرفت می‌باشد. از مهمترین صنایع آلوده کننده محیط زیست می‌توان به صنایع غذایی (شامل صنایع لبنی، صنایع فرآورده‌های گوشتی و غیره)، صنایع فولاد، صنایع کاغذ و مقوا، صنایع نساجی، صنایع شیشه سازی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع اشاره نمود. تصفیه فاضلاب شامل انواع مختلف: تصفیه فیزیکی، تصفیه شیمیایی، تصفیه بیولوژیکی، پیشرفته و سایر موارد می باشد که شرکت فنی و مهندسی پالاگر با بهره گیری از متخصصین مجرب خود و به روز ترین فناوری های جهان طراحی استاندارد

ویژه هر صنعت را ارائه می نماید.

......

تصفیه فیزیکی

به روش‌هایی که طی آنها از نیروها و ویژگی‌های فیزیکی مواد برای حذف آنها استفاده می‌شود، روش‌های فیزیکی می‌گویند که شامل آشغالگیر، دانه‌گیر، خرد کن، چربیگیر، متعادل ساز، ته نشینی اولیه، هیدروسیکلون، فیلتر پرس، فیلتر خشک کن ، درام فیلتر، فیلتر دیسکی، فیلتر عمقی، الکترولیز، بستر لجن خشک کن، گودال های خشکی لجن، هاضم و غیره هستند.

 ......

تصفیه شیمیایی

آن دسته از فراینده‌های مورد استفاده در تصفیه فاضلاب که تغییر در آن از طریق (یا در حین) واکنش‌های شیمیایی صورت می‌گیرد، واحدهای فرایند شیمیایی نام دارند. در حوزه تصفیه فاضلاب، واحدهای فرایند شیمیایی به منظور رسیدن به اهداف تصفیه ویژه مورد نظر معمولاً با واحدهای عملیاتی فیزیکی و واحدهای فرایندی بیولوژیکی همراه می‌باشد. انعقاد و لخته سازی، خنثی سازی

......

تصفیه بیولوژیکی

در اثر فعالیت میکروارگانیسمها، مواد آلی به دی اکسیدکربن، کربن، آب و بخش کمی از آنها نیز به ترکیبات معدنی پایدار تجزیه می‌شوند. این روش به دو صورت هوازی و بی هوازی انجام می شود.

راکتور غیر هوازی (Anoxic)

راکتور تصفیه اختیاری (Facultative Pond)

بی‌هوازی (Anaerobic)

هوازی

......

تصفیه پیشرفته

در نتیجه، الزامات تصفیه فاضلاب به لحاظ محدود کردن غلظتهای بسیاری از مواد در پسآب خروجی تصفیه‌خانه و اعمال کامل محدودیت‌های سمیت پسآب خروجی سختگیرانه‌تر شده است. برای تأمین این الزامات جدید، بسیاری از تسهیلات تصفیه ثانویه فاضلاب نیازمند نوسازی بوده و تسهیلات تصفیه پیشرفته فاضلاب باید احداث شوند. 


سیستم‌های حذف بیولوژیکی مواد مغذی BNR (Biological Nutrient Removal

فرآیند اکسیداسیون پیشرفته AOP (Advanced Oxidation Process

......

گندزدایی

در 15 تا 20 سال اخیر با توجه به افزایش جمعیت و تقاضای بیشتر برای منابع آب و همچنین نیاز به تصفیه و بازیابی آبهای موجود؛ مسئله پسابها از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

گندزدایی بعنوان مهمترین مرحله از مکانیسم غیر فعال سازی یا انهدام میکروبهای بیماری زا (پاتوژن‌ها) محسوب می‌شود که به منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌های ناشی از آلودگی آبها در محیط زیست و ساکنین حریم رودخانه‌ها به کار می‌رود. نکته مهم این است که فاضلاب بایستی قبل از گندزدایی تصفیه شود تا اینکه عمل گندزدایی بطور مؤثر انجام پذیر باشد.

کلریناسیون (Chlorination

ازون (O3)

UV

سایر موارد

بیو فیلتر