تعریف کلریناسیون (Chlorination)

استفاده از کلر ارزانترین روش گندزدایی آب است. کلر براي از بين بردن باكتري‌ها و ساير ميكروبهاي موجود در خروجی فاضلابهای تصفیه شده بكار مي‌رود. امروزه حتي به ذخائر كوچك پسآب تصفیه شده همواره كلر افزوده مي‌گردد. اولین کاربرد کلر در تصفیه فاضلابهای تصفیه شده، کنترل بو بوده است. سایر کاربردهای کلر شامل کنترل جلبکها، حذف آهن و منگنز، حذف سولفید هیدروژن و حذف رنگ می‌باشد. کلر به اشکال مختلف ترکیبات جامد هيپوكلريت سدیم و پتاسیم و دی اکسید کلر گازی در صنعت تصفیه فاضلاب موجود است.

ـ تزریق کلر مایع

پر مصرف‌ترین گندزدا شرکت فنی و مهندسی پالاگر تزیق کلر مایع است. مقدار دقیق کلر بستگی به دمای فاضلاب تصفیه شده، زمان تماس و میزان مرگ و میر لازم ارگانیسم‌ها دارد. دوز کلر مصرفی برای گندزدایی فاضلاب 15 میلی گرم در لیتر است .

 تهیه محلول کلر و تزریق

  (تزریق کلر) سیستم ضد عفونی کننده کلرزنی  شرکت فنی و مهندسی پالاگر به منظور ضدعفونی نمودن فاضلاب تصفیه شده، مشتمل بر مخزن پالي‌اتيلن تهيه هيپوكلريت، كلريناتور (پمپ تزريق) به همراه استرينر، لوله‌هاي مكش و دهش، شيرهاي توپي به انضمام كليه اتصالات مورد نياز، ميكسر تهيه محلول با شافت و پروانه استنلس استیل و به انضمام الكتروموتور، متعلقات مربوطه و شاسي استقرار مي‌باشد. شامل مخزن پالي‌اتيلن تهيه مواد شيميايي، پمپ تزريق به همراه استرينر، لوله‌هاي مكش و دهش، ميكسر تهيه محلول به انضمام الكتروموتور و متعلقات مربوطه و شاسي استقرار مي‌باشد. اجزاء درتماس با مواد شيميايي از جنس مناسب و مقاومت كافي خواهند بود.

مواد شيميايي با درصد مشخص آب داخل مخزن از جنس PE ريخته شده و توسط همزن الكتريكي با شافت مقاوم در برابر خوردگي، بصورت يكنواخت و محلول در مي‌آيد. پمپ تزریق کلر با  تنظيم ظرفيت قابليت انتقال مواد را با دقت كافي خواهد داشت.

تزریق گاز کلر

موقعی که گاز کلر به فاضلاب اضافه می‌شود، به ترتیب واکنش‌های هیدرولیز و یونیزاسیون رخ می‌دهد، یون هیپوکلریت (HOCL) و یون کلریت (OCL–) تشکیل می‌گردد. از بین این دو، HOCL اثر گندزدایی قوی‌تری دارد. کلر باقیمانده، شامل مجموع HOCL و OCL– است، که به عنوان معیاری از اثر بخشی کلر در اطمینان یافتن از کیفیت گندزدایی فاضلاب به کار می‌رود

.

 خنثی ساز گاز کلر

در صورت نشت گاز کلر در محل، دستگاه اسکرابر با تشخیص نشت کلر بلافاصله به صورت اتوماتیک وارد مدار گشته و در زمان مقرر، گاز کلر موجود در اتاق نگهداری سیلندرها را خنثی و مقدار آن را به پایین تر از حد مجاز تعریف شده می‌رسانید.

هوای آلوده به کمک فن به داخل اسکرابر کشیده شده و با عبور از محیط آکنده از پکینگ های خاص که توسط پمپ چرخشی آغشته به سود شده‌اند، در اثر فعل و انفعالات شیمیایی، کلر خود را از دست می‌دهد. شرکت فنی و مهندسی پالاگر با به کارگیری پکینگ‌های خاص و با ایجاد راندمان بالا در عین افت فشار کم جریان، سیستم‌های کارآمدی را پیشنهاد می‌نماید.